Spyware VS virus


Apabila anda melayari Internet, komputer anda terdedah kepada pelbagai bentuk ancaman melalui talian termasuk virus, spyware dan lain perisian yang tidak dikehendaki (potentially unwanted software).
Kebanyakan pengguna  biasa dengan masalah virus. Perpindahan Virus komputer berlaku daripada sebuah komputer kepada komputer yang lain tetapi virus biologi (seperti kuman yang disebarkan sebagai senjata)  dipindahkan daripada seseorang kepada seseorang yang lain.Sebaiknya virus komputer akan bertindakbalas didalam sesuatu program atau data yang telah dijangkiti apabila dikongsi bersama.
Spyware dan penyebaran perisian  yang direka khusus sebagai ajen perosak (potentially unwanted software) berbeza  daripada virus komputer.  Fungsi  spyware adalah mengesan sebarang aktiviti yang disambungkan ke talian dan menyampaikan laporan aktiviti berkenaan kepada  pihak ketiga tanpa pengetahuan pengguna.

Perbezaan Ketara
Spyware dan  perisian perosak
Virus
Keuntungan Peribadi
Niat yang tidak baik
Menyelia aktiviti ditalian untuk tujuan keuntungan perniagaan
Merosakkan pengoperasian sistem dan data
Tiada perisian antivirus yang berupaya untuk mengesan.
Terdapat  perisian untuk mengesan dan membuang
Sukar untuk mengenalpasti kesan sampingan disebabkan oleh jangkitan. Seperti  prestasi komputer menurun, mewujudkan iklan secara ”pop-up”, mengubah maklumat lamanweb tanpa disedari,  menghasilkan keputusan carian diluar jangka.
Kesan sampingan mudah dikenalpasti antaranya, program file yang rosak, mengurangkan kapasiti keupayaan memori,  merosakkan data fail dan lain-lain
Teknologi baru (kurang lima tahun)
Teknologi lama (melebihi 20 tahun)


Sistem apakah yang memerlukan  antispyware?
  1. Windows 7
  2. Windows 2000
  3. Windows 2000 Advance Server,
  4. Windows XP
  5. Windows Server 2003
  6. Serta windows yang terkini...dalam pasaran..
Bagi mereka yang menggunakan Sistem operasi Windows ME, Windows 98 atau Windows 95 tidak memerlukan antispyware.

0 comments:

Post a Comment