USB DRIVE



Apakah USB Drive?

Rata-rata diantara kita mengenali apa itu USB. Tetapi kini technologi ini telah berkembang dan dimajukan mengikut kehendak semasa. Kini pelbagai produk telah menggunakan teknologi ini. Begitu juga dengan USB Drive ia menggunakan teknologi USB dan berfungsi untuk menyimpan data. Ramai diantaara kita sering mengnali USB drive ini dengna pelbagai nama seperti Thumb Drive atau pendrive. Sebenarnya apa panggilan atau gelaran yang diberi fungsinya adalah untuk menyimpan data seperti juga kita menyimpan data dalam Floppy disk.

Bagaimana ia bekerja dan digunakan
Sebenarnya ia adalah sangat mudan dan ringkas. Ini kerana apabila kita memasukkan kedalam USB port computer akan mengenali USB Drive secara automatic dan bagi mereka yang menggunakan Windows XP, Windows 2000, Windows 2003 dan Windows ME. Kepada pengguna Windows 98 biasanya memelukan “driver “ untuk berfungsi.

Saiz atau kapasiti muatan
Kapasiti muatan untuk USB Drive ini adalah sangat tinggi kini.Kapasiti bermula dari 8MB, 16MB, 64MB, 128MB, 256MB, 512MB, 1GB, 2GB,4GB,8GB,16GB,32GB,64GB . Kini kapasitinya sangat tinggi dimana ada pengilang telah menghasilkan USB Drive ini sehingga 128GB.

Permintaan pasaran semasa
Bila kita melihat kepada keperluan kapasiti data yang semakin tinggi atau besar maka kita memerlukan simpanan stor yang lebih besar. Dahulu orang mengatakan kepada kita Floppy Disk 1.44MB adalah mencukupi tetapi berbeza kini dimana kita terpaksa membawa banyak disk unutk menyimpan data. Tetapi kini ada kaedah lain yang boleh kita guna seperti USB Drive untuk menyipan data dengan lebih banyak dan  file yang  lebih besar.


Permintaan pasaran semasa
Bila kita melihat kepada keperluan kapasiti data yang semakin tinggi atau besar maka kita memerlukan simpanan stor yang lebih besar. Dahulu orang mengatakan kepada kita Floppy Disk 1.44MB adalah mencukupi tetapi berbeza kini dimana kita terpaksa membawa banyak disk untuk menyimpan data. Tetapi kini ada kaedah lain yang boleh kita guna seperti USB Drive untuk menyipan data dengan lebih banyak dan  file yang besar.


Apakah kelebihan  dan keburukan
Kebaikan
  1. Kapasiti tinggi sehingga 4GB
  2. Boleh menjadi pelbagai guna seperi Recording, MP3, audio
  3. Terdapat system keselamatan samaada menggunakan password atau atau menggunakan Hardware base seperti  security 128-bit AES.
  4. Kita juga boleh buat pembahagian partition seperti Hard Disk. Contonya sekiranya kita ada 2GB kemudian kita boleh buat kepada 1GB dan satu lagi partition 1GB.
Keburukan
  1. Biasanya sensitif sekiranya tejatuh kebarangkalian boleh menyebabkan kerosakkan.

Kelajuan pasaran
Terdapat pelbagai kelajuan mengikut kepada statistic rata-rata dalam purata pertengahan

Spec
USB 2.0 full speed
usb 2.0 high speed
usb 2.0 high speed
Read Speed
Up to 6MB/sec
Up to 11 – 19MB/s
Up to 24MB/sec
Write Speed
Up  to 1.5MB/sec
Up to 7 – 13MB/sec
Up to 14MB/sec
Password



Private Partation





Jaminan
Dahulu jamin dari pengilang adalah 1 tahun sahaja tetapi kita ada pengilah telah menawarkan sehingga 5 tahun.

Bangaimana nak membeli atau apakah cirri-ciri yang patut diketahui.
Perlu tahu guna untuk apa, berapa kapasi yang kita hendak beli. Kemudian adakah kita memerlukan sistem keselamatan atau memerlukan capaian yang laju.

0 comments:

Post a Comment