USB

USB adalah ringkasan daripada perkataan Universal Serial Bus. Ia adalah sejenis port didalam komputer dimana ia terletak di bahagian belakan komputer. Ia juga adalah sejenis device untuk menghubungkan aksesori tambahan komputer seperti printer atau pengimbas.
 Buat masa ini banyak peranti biasa yang telah menggunakan input USB seperti papan kekunci, tetikus, speaker, joystik dan kalau device yang lebih tinggi seperti printer (pencetak), scanner (pengimbas), storage (penyimpan data seperti Hard Disk & CDRW), Modem, dan video conferencing camera.  Kalau tidak kita lihat sebelum nie semua peranti atau device ini menggunakan legacy port seperti PS/2, serial dan pareral port.


Sekiranya kita melihat dari segi pemasangan ianya lebih cepat dan mudah. Anda hanya perlu memalamkan hujung kabel pada port dibahagian belakang komputer anda. Ia juga tidak memerlukan driver atau kad tambahan dalaman dan anda tak perlu mengulang komputer semula setelah memasangnya (restart).

Sejarah Lahirnya Teknology USB

Ia telah diilhamkan atau dibangunkan  oleh tujuh pengusha technology pengkomputeran dunia iaitu Compaq, Digiatal Equipment, IBM, Intel, Microsoft, NEC, dan  Nothern Telecom.  Dengan kerjasama mereka maka terhasilah pemasangan  peranti input dan membolehkan telephone berkomunikasi dengan komputer.USB bersepesifikasi 0.9 berjaya disiapkan pada November 1995 dan teknologynya telah dimajikan oleh syarikat pembangunan peralatan dan chipset.
Setelah eman bulan kemudian pihak Intel telah mengumumkan chip pertamanya menyokong technology USB iaitu Intel 1430HX dan Intel 1430VX PCIset. Ia juga terdapat beberapa masalah seperti ketidak sesuaian peralatan dengan chip tersebut.
Walaupun technology USB diakui memiliki kepantasan tetapi sekiranya tidak mendapat sokongan dari perkakasan dan perisian maka pengguna juga tidak akan dapat menafaatnya.

Teknology USB


Untuk USB 1.0 dan 1.1 kadar perpindahan data adalah 1.5Mbps untuk kelajuan rendah. Manakala kelajuan maksimum sehingga 12mbps.
Bagi USB 2.0 pula kelajuan maksimim perpindahan data sehingga 480mbps. Kalau dilihat perbezaan kelajuan antara 1.0, 1.1 dan 2.0 yaiitu lebih kurang 40 kaliganda. Untuk USB 2.0 ini dicadangkan supaya digunakan bagi device yang memerlukan resolsi tinggi seperti video conferencing camera, pengimbas (scanner), tempat menyimpan data , cakera keras (storage).

 

USB 2.0

Pada Intel Developer Forum yang baru dilangsung pada 27 Feb 2002 di San Francisco, pihak penganjur telah membuat demonstarasi, mengumumkan cerfified packaging dan  paparan logo untuk USB ini.
USB 2.0 and Windows
USB 2.0 telah support Microsoft Windows XP dan juga boleh diguna pakai untuk Windows 2000. Bagi mereka yang bermasalah sila Update windows di www.windowsupdate.com.

Anugerah untuk USB 2.0
  1. PC Magzine
  2. Cnet (Best Emerging Technology)



Kajian Dilakukan Oleh pakar tempatan.


Penulisan standard 650MB daripada fail imej (min:saat)
Penulisan 650MB
(min: saat)
Pemasangan Microsoft Office (min: saat)
Pengekstrakan 350MB muzik digital 9min : saat)
USB 1.1

19:51
19:30
7:43
7:33
USB 2.0

10:09
10:11
4:25
4:47

USB 3
USB 3 dikeluarkan pada 12.11.2008. Rata-rata diantara kita bercerita tnetang kelajuan usb 3.0 ini. Kebanyakan pengeluar beralih kepada USB 3 ini pada Januari 2010 yang lalu. Oleh itu mereka boleh dapati motherboard yang dibekalkan dengan USB 3 ready.
KelajuanUSB3 adalah 5Gmbps berbanding USB 2 hanya 480mbps. Ia lebih 10 kaliganda kelajuan USB 2.0. Kelajuan USB 3 menggunakan technology dipanggil “SuperSpeed USB”manakala USB 2.0 Dipanggil “Hi-SpeedvUSB”. Kita  boleh dapati perkataan ini pada label-label device yang menggunakan USB tersebut.

Note:
Anda boleh baca detail dari Wikipedia, the free encyclopedia @ source lain usb.org@ coputerworld.

0 comments:

Post a Comment